المشاركات

الفصل الثانى قصة الدخاخنى بسوهاج

صورة
 المرحلة الابتدائية الطفولة  كانت المدرسة من الطوب اللبن ( الطين ) والخوص  لم تكن مدرسة حديثة  نظرآ لعدم أنتشار التعليم  كان معظم المدرسين غرباء من أماكن بعيدة   لم نعرف وسائل ترفيه حيث كانت القرية لايوجد بها كهرباء  اومياة صنابير ولم نعرف التليفزيون ولم نعرف الفسح  او نذهب الى  المصايف  كان المصيف بتاعنا الترعة نذهب للقفز من فوق الكوبرى  ترعة بمياة الترعة  ونتسابق فى القفزات وتعلم السباحة  كان والدى حاطط حد يبلغة لما ننزل الترعة هو عمى لبان عطية  ولما يعرف والدى كنا نتعلق من رجلينا وناخد علقة جامدة  كانت العابنا بسيطة من الطين نعمل العاب مرتبطة  بالبيئة  نمازج من الألعاب  كان الاختلاط الاجتماعى قوى جدآ   كانت الناس تجلس مع بعضها كل واحد يحكى حكايتة مع الآخر الناس تشرب الشاى المغلى وليس شاى كشرى ذى دلوقتى  وفى الغالب كانت الناس تعتمد على شاى التموين  لم يكن أحد يهاجر من القرية ويجى المدينة كانت الناس متمسكة بحياة القرية رغم الظروف الصعبة  اخرتها تروح مدينة طهطا أو طما او سوهاج أو اسيوط  وكنت اتمنى تركب الاتوبيس او القطار وتشاهد الاسلفت  والمطاعم وتشم رائحة الطعمية بتاعة فيلم الأرض  انك

حكاية جمال عبد الناصر

 وانا عمال اتصل وادور على حد يدلني من هو جمال عبد الناصر  وبعد تعب عرفت أنة قاد تنظيم الضباط الأحرار  وغير الوضع فى مصر يا سادة يا كرام  وتولى رئيس للجمهورية من ١٩٥٤ م  وقضى على الإقطاع لما أصدر قوانين الإصلاح الزراعى  وعمل اتفاقية الجلاء وبعدها تم الجلاء وخرجوا الإنجليز  وبقي كلة تمام  : حكاية ثورة 23 يوليو 1952:  الجماعة المؤرخين اختلفوا حول تقييم الثورة فية اعتبرها ثورة على فساد الحكم والاستعمار  وفية قال إن الثورة لم تبدأ بتنظيم الضباط الأحرار وانما بدأت من ايام ثورة عرابى وثورة 1919م  مين تنظيم الضباط الأحرار [مجموعة من ضباط الجيش عملوا فى سرية للقضاء على الفساد تيجى نشوف اسباب الثورة - أستمرار الاحتلال البريطانى : - هزيمة مصر فى حرب فلسطين : - فساد النظام الملكى : - تدهور الأوضاع الاقتصادية : -سوء الأوضاع الاجتماعية  تعال نشوف سؤال جوة سؤال ذى النسكافية 2*,1  مثلا يعنى لم تحقق معاهدة 1936الاستقلال الحقيقي لمصر ؟ [ عشان الإنجليز حاصروا قصر الملك فاروق وأجبروة على إعادة مصطفى النحاس للحكم [مثلا تدهور الأوضاع الاقتصادية [: اصبحت مصر ميدان لمعارك الحرب العالمية الثانية [: مثلا سوء ال

كتاب عائلة الدخاخنى بسوهاج

صورة
  الفصل الاول   البداية قرية صغيرة أنها حاجر مشطا تابعة لمركز ومدينة طهطا - محافظة سوهاج  من حكايات الناس اللى اكبر منى سنآ عرفت أن عائلتى  هى الدخاخنية  من حوالى  50 عائلة تقريبٱ تسكن القرية  الحقيقة والفضول جعلنى افكر فى جمع اسماء كبار العائلة  وسألت اسم الدخاخنى هو لقب لانة كان يبيع الدخان ويزرعة  👍 الدخاخنى انجب  ❤️ مسعود   🙏 ومسعود انجب كلآ من  ١-عطية ٢ - حنا  ٣ - حناوى   ٤- زعبر.    ٥ - شعبيط   👍 عطية تزوج من ثلاث عائلات  البعاثرة - عمسيح - فتيان  🔥من البعاثرة انجب ١-كريوس٢- مكسيموس ٣ -بسطا٤- نص  ❤️من عمسيح انجب١- بظو  🙏من فتيان انجب  ١- متى ٢-- بخيت ٣- - كيرلس  🔥تعال نشوف من البعاثرة 👍#- كيريوس انجب  ١- فوزى ( خلف كمال  - خليفة ) ٢_فايز (  انجب ناجح - راغب - ممدوح - سند - راضى - زهقان ) ٣_صبحى ( انجب ميلاد _ منسي )  ٤- مسعود ( انجب ثروت ) ٥- يعقوب ( انجب ملاك - سامى - سامح ) ٦- ابو الغيط ( انجب مستنى - مدحت -  أسامة - رومانى)  ٧- فؤاد ( انجب صلاح _ زكريا ) ٨_ قاعود ( انجب - ذكا - بولس )  👍# مكسيموس انجب  ١- محروس انجب ( عزت - رفعت - حشمت - عادل ) 🔥 عزت انجب (  ب

حكايات مدرس تاريخ

صورة
قصه الرجل الذي تزوج حكى أن رجلا تزوج من امرأتين ، فأنجبتا له ولدين ، هذان الولدين متشابهان تماما و كأنهما توأمان و كذلك سُميا باسم واحد :علي توفي والدهما و توفيت بعده احدى زوجتيه فأصبح أحد الولدين يتيما فربته زوجة أبيه لكنها كانت تريد الاهتمام بولدها أكثر و بما أن الولدين متشابهين لم يكن بإمكانها التمييز بينهما فكانت مضطرة للعدل بينهما و ذات يوم اهتدت لحيلة تبين لها من هو ولدها حيث تظاهرت بالمرض ، استلقت على فراشها و هيأت أمامها ابرة مع خيط ، و بدأت تتظاهر بالهذيان أما الولدين فقد كانا خارج البيت يرعيان الغنم و لما دخلا البيت رأى ولدها أمه تهذي فجرى نحوها ليطمئن عليها قائلا : ماذا بك يا أمي؟ هل أنت مريضة ؟ هنا أمسكت به أمه و أدخلت الإبرة مع الخيط في أذنه كأنه حلقو هذه كانت علامة تدلها عليه بدأت هذه المرأة تُظهر اهتمامها بولدها و إهمالها لربيبها حيث كانت تعطي لهما خبزا ، الخبز الجيد لولدها و الخبز الرديء لربيبها و ذات يوم و بينما الولدين يأكلان خبزهما أمام البئر ،طلب علي اليتيم من أخيه أن يلقي كل منهما قطعة من الخبز الذي يأكلانه ففعلا ،فكان خبز علي ابن تلك المرأة في قاع ماء البئر أما خب

ذكريات نقل الموميات لمتحف الحضارات

صورة
  خواطر مدرس تاريخ لا اعلم هل الحنين للاصل  التاريخ تاريخ مصر القديم حكايتهم معايا ذكريات  نفرتيتي  ونفرتاري واياح حتب وتتي شيري وكليوباترا وياة علي حتشبسوت وذكرياتها  رمسيس واولادة وتحتمس وحكايتة و لا الراجل ابسماتيك مجنني افتكر الرز اللى حبايتة طويلة  كل ماشوفك يامصر في تاريخك وعظمتك اندم اني لم اعاصر هو لاء لما اسمع انشودة نقل الموميات والاحتفال بأفتتاح طريق الكباش واعادة اللغة المصرية القديمة والالحان والانشاد الديني كم هي عظيمة يا مصر الماضي جزء من حياتنا  من اجسامنا من دمنا وحبنا لهذة الارض   هذا الوطن  رغم كل المحن والتعب والشقاء احنا بنحبك يا مصر هذا الوطن دافع عنة الشرفاء وباعة الخونة وهم لاينتمون ولايستحقون  انهم تربوا من الارض والنيل والشموخ والعظمة ليكي يا مصر لو تعلمت التاريخ تدرك قيمة وعظمة مصر كل عام وأنتم بخير عام سعيد 

تدريبات ترم اول تاريخ عن الحركة الوطنية

صورة
 س 1 ضع علامة صح او خطأ مع تصويب الخطأ  1- سيطر الإنجليز على الحكم والإدارة فى مصر من خلال الوالى العثمانى (  ) 2- عمل الإنجليز على الغاء مجلس النواب وعمل مجالس حقيقية (.    ) 3- سعى الإنجليز عقب الاحتلال إلى تقوية الجيش المصرى ومضاعفة عددة (.  ) 4- اهمل الإنجليز التعليم وجعلوة بمصروفات مرتفعة (.    ) 5- سيطر الإنجليز على اقتصاد مصر وشجعوا زراعة القمح  6- تحول الخديو عباس حلمى الثانى عن تدعيم الحركة الوطنية فى عهد محمد فريد (.     ) س٢ لمن تنسب الأعمال  ١- باعث الحركة الوطنية فى بداية القرن ١٩  ٢_ دعا إلى الوحدة الوطنية بين المصريين  ٣_ انشأ جريدة اللواء ١٩٠٠م  ٤_ أسس الحزب. الوطنى  ٥_ دعا إلى إنشاء الجامعة المصرية  ٦_ رفض اتفاقية الحكم الثنائى  للسودانى  ٧_ واحة ظروف صعبة فى كفاحة الوطنى  ٨_ تولى رئاسة الحزب الوطنى. بعد عام ١٩٠٨م ٩- دعا إلى إنشاء نقابات العمال  ١٠ _ طالب بالتعليم المجانى وإلزام. بالمرحلة الابتدائي  ١١- طالب بالجلاء والدستور  ١٢- رفض مشروع مد امتياز قناة السويس   س٣ بم تفسر  ١- تخلى فرنسا عن مساندة مصطفى كامل ؟  ٢- واحة محمد فريد ظروف صعبة فى كفاحة ؟ 

خواطر من الماضي

صورة
 خواطر من الماضي لو رجعت يوم بالزمن                       وفكرت في الماضي والحياة مكانش فيكي يا دنيا إلم ولا وجع ولاتعب ناس وشوشها ذي العسل                    تقابلها مفيش هموم وشها دايمآ مبسوط حياة بسيطة ولكنها جميلة خالية من التكنولوجيا اللي فرقت الناس وفككت العلاقات ودمرت حياة اللمة كانت ايام مهما عدي عليها زمن لسة فاكر الغيطان والحيطان من طين والفلاحين وهما فرحانيين بزراعة الغيطان واللمة اخر النهار والقعاد علي الطبلية  اصلي مفيش حد كان يعرف حاجة اسمها سندوتشات ولسة فاكر اللمبة الجاز والفرن بدل البوتجاز حتي المدرسة كانت حيطانها طين بس للامانة كان فية تعليم كنا صغيرين وحلمنا كبير ومرت الايام وأتغيرت الدنيا حتي القرية بقت علي موضة الامريكان أه يازمان ومع المدنية والانفتاحات الخارجية اتفرقت عائلات وبقي كلة بتاع خد وهات الطيبة ضاعت مع التطورات وبقت الحياة ماشية ذي القطر مبقاش حد بيسأل علي حد ومرت السنين  باين عليك يامستر عجزت وبقيت بالدهان للركبة شغال يا مين يرجع الماضي واللي فات أهو كان مجرد حلم وتخيلات وصحيت من النوم لقيت نفسي وسط هيصة واتوبيسات مع تحيات مستر / شمعون  راوي وعاشق حكايا

حكاية مصطفى كامل ومحمد فريد

صورة
 [25/‏12 8:09 م] Mr.Shamon: مصر تحت الاحتلال والحركة الوطنية : تعال نشوف كدة اية حكاية الإنجليز معانا [ الإنجليز احتلوا مصر بعد فشل الثورة العرابية كلام مظبوط [: وجابوا حجج منها القضاء على الثورة العرابية حماية الخديو توفيق [: وعملوا سياسة خطيرة : سيطر وا على الحكم ولادارة [: من خلال المعتمد البريطانى  اللى أصبحت السلطة الفعلية فى يدة [: القضاة على الحياة النيابية  الغاء مجلس النواب وعملوا مجالس صورية لاتعبر عن المصريين منها مجلس شوري القوانيين والجمعية التشريعية [: السيطرة على الاقتصاد بتشجيع زراعة القطن واخذة وتصنيعة فى بريطانيا [: ترتب على السياسة الاقتصادية ظهور طبقة من الأعيان وكبار ملاك الاراضى [: اهمال التعليم  جعلة بمصر فات مرتفعة وتخريج فئة من الموظفين [ السيطرة على الجيش من خلال تقليل العدد وتعيين قائد عام انجليزى [: تعال بعد الطحن دة واللى عملوة الإنجليز واليأس  ظهر الأمل فى حد يعترض ويقاوم [: مين يا جماعة [: تعال نشوف [: الو الو الو  مين معايا ماترد يا سيدى [: مين  مستر شمعون  حبيب الملايين [: أيوة مين معايا [: انا مصطفى كامل : اهلا ياغالى [ عامل اية اخبارك فى مقاومة الاحتل